28e Int. Monoconnection Treffen 2018
    31 aug., 1 sept., 2 sept. 2018 (1e weekend in september!!!)
    Camping De Kluft, Hoogeweg 26, 8376 EM Ossenzijl    Click for more info ;-)

SRX iets harder laten lopen

Here you can post your SRX related questions/Alles wat je altijd al wilde vragen over je SRX maar nooit durfde...

Moderators: Connection Mods, Forum Onderhoud

SRX iets harder laten lopen

Postby VvE » Mon Apr 26, 2010 5:17 pm

Beste Mono rijders,

Nu het weer wat beter wordt, en ik een plekje heb waar ik rvs kan lassen wil ik graag mijn BSM Future pijp die ik van Henk gekocht heb eronder hangen, zijn wat steuntjes afgebroken dus die ga ik binnenkort even lassen.

Nu heb ik wat vragen over het afstellen van mijn SRX met de nieuwe uitlaat. Hij is van '88 en heeft nu 10.000 mijl op de teller. Ik ben van plan om er een K&N vervangingsfilter in te drukken. Heeft iemand ervaring met het dynojet kitje samen met deze uitlaat? En ik heb het idee dat de SRX veel te zwaar vertand is, 15-37 of iets dergelijks, met welke vertanding rijden jullie?

Andere tips zijn natuurlijk welkom, wil de motor gewoon nog iets 'leuker' maken.

Alles is nog origineel behalve het Amerikaanse achterlicht en die belachelijk lange richtingaanwijzers.

Alvast bedankt,

m.v.g.

Victor van Elst
VvE
Beginner

Postby Dr. Yamamoto » Mon Apr 26, 2010 9:28 pm

Hallo Victor,

Mooie motor zag ik. Ik rij met 14/37, dat geeft iets meer trekkracht. Komt ook ongeveer overeen met de overbrenging van mijn monoshock SRX van 1990. Bij de Duitsers hoor ik ook wel over grotere achtertandwielen. Dit wordt geacht beter te zijn voor de lagering van de uitgaande as. Ik heb op beide motoren een Dynojetkit, maar wil ze nog wel op de testbank hebben. Ik heb met mijn motor van 1986 na revisie nog maar 1000 km gereden maar het lijkt of hij veel verbruikt.

Groet,

Dr. Yamamoto
Dr. Yamamoto
Novice

My Motorcycle(s): 2x3SX,1x1XL, Jawa Californian, Jawa 354
Km's / year: 0
Riding Skills: Regular

Postby Kale » Tue Apr 27, 2010 9:54 am

Hoi Victor

Ik heb nog weinig mensen enthousiast gehoord over de standaard dynojet kit....
Als je het volledig zelf wil doen is het mss een uitgangspunt.
(en daarna veel met de bougiesleutel in de zak testritjes doen)

Luchtilter deksel en rubber flappen kun je weglaten bij plaatsing van de K&N filter. maar dan moet er wel iets gebeuren met de carbsetting.
zeker in combi met de bsm. Je kunt rustig aan proberen hoe de bougie er uit ziet.

Anders is een bezoekje aan hoogland zeker de moeite waard, een andere zaak met dynobank is natuurlijk ook prima maar let er dan wel op dat jouw motor niet de eerste yamaha 600cc die ze doen(of gewoon ervaring met race setups. die zaak in zwartsluis heeft mss ook wel ervaring damit)

De BSM uitlaat heeft van zich meer een opbouw die hoogtoerig gedrag bevorderd. dus de carb setting zou daar op aangepast moeten worden.

k rijd zelf met 14/39 en vind het heerlijk maar je top is dan wel foetsie.
Ik zou in combi met de bsm toch meer gaan voor alleen de 14 tands
omdat je toch wat hoger in toeren zult zitten is de belasting van de versnellingsbak etc weer ok.

groetjes
henk
Kale
Connection Admin

My Motorcycle(s): SRX-614 , R100GS, R1100s
Km's / year: 12000
Rider type: Commuting
Riding Skills: all-weather

Postby VvE » Tue Apr 27, 2010 7:28 pm

Ik zal deze week eerst eens kijken of ik mijn uitlaat kan lassen. Wat voor stage met ik hebben, weet iemand dat? Heb ooit eens gehoord dat een stage 1 voor koppel is en een stage 3 zorgt voor meer vermogen winst i.c.m. een open uitlaat. Is de BSM Future open te noemen?

Wat voor kit zit er bij YamaMoto in? Als ik rustig rijd zit ik op een verbruik van 1:23 maar rij ik snelweg dan zit ik rond de 1:17 á 18.

Het lijkt mij wel zo leuk om er zelf mee bezig te gaan i.p.v. te laten doen. Misschien dat ik de demper ook nog uit elkaar haal om te zien of ik er een leuker geluidje uit kan krijgen, hangt er een beetje vanaf hoe die nu klinkt.

Groetjes Victor
VvE
Beginner

Postby Kale » Wed Apr 28, 2010 12:26 pm

De future is niet open, de demper is reflectie (dus met kamertjes etc)
en hij klinkt behoorlijk beschaafd (dat mag wel wat luider ;-) )
De boombox kan ook leger zonder dat dat asociaal wordt, denk ik
De vampire is het open type van bsm maar die is echt TE luid.

Hoogland houd sproeierbezetting 118 118 aan (als ik mij goed herinner)
daarvoor moet je wel 1 van de twee carbs modificeren(van draad voorzien zodat er een universele sproeier in past
(of een sproeier van yamaha van bijv 115 naar 118 brengen natuurlijk)

Wat ze ook doen is het gaatje in de vacuum schuif groter maken zodat hij beter op het gas reageert en een lichtere veer

iemand nog aanvullingen vwb de stages van dynojet?
Kale
Connection Admin

Postby monoman » Wed Apr 28, 2010 8:17 pm

Ik rijd 118/118, ( voor xx geld bij mijn handelaar aangeschaft)en de naald van de 2e 1 rand dieper(magerder), destijds icm met 2 losse K&N filters. Resultaat met BSM demper future en lagere cylinder 46 pk achterwiel, bij Startrick gemeten.
Als tandwielen 15/39 (van RD350LC), goede trekkracht en redelijke top snelheid.
De std Future is nu vervangen door een Future van een suzukitype 750 4-1 , met zelfde diameter en opbouw, maar 10 cm langer, daardoor een grotere voorkamer. De motor loopt direct beter op trekkracht tov de kleinere std Srx future.
De losse filters zijn nu inmiddels vervangen door een grotere K&N filter RU 4710.
De orginele aanzuigbuizen zijn op de carburatuers geplaatst, en eindigen in dit filter. Het std luchtfilterhuis is verwijderd. motor wordt in het middengebied sterker, zonder op de top in te leveren.
GRoet, Wil
monoman
Beginner

My Motorcycle(s): Srx600/ Xj900/ Xj750 in restauratie
Km's / year: 10000

Postby VvE » Wed Apr 28, 2010 10:47 pm

Bedankt voor de reacties!

Zoals het er nu naar uitziet ga ik volgende week die uitlaat dus even lassen. De boombox heb ik inderdaad al leeg gehaald. Maar ik heb de uitlaat er nog niet onder gehad dus ik weet nog niet hoe het klinkt. Zo te horen zit ik dus vrij zwaar met mijn vertanding, ik denk dat ik vóór idd een 14 moet zetten.

Ik probeer het eerst met het vervangingsfilter, dan hoef ik mijn luchtfilterbak ook niet te verzagen. Bevalt dit niet kan ik altijd de RU-4710 proberen, dat filter zit er trouwens wel strak uit. Denken jullie dat het verstandig is om gelijk een stage 2+3 kitje mee te laten komen met het vervangingsfilter?

Welk gat zou dan groter gemaakt moeten worden, staat dat onderdeel op deze tekening? En 118/118 betekend in beide carburateurs een sproeier van 118?

Image

Alvast bedankt,

Groeten Victor
VvE
Beginner

Postby Kale » Thu Apr 29, 2010 8:25 am

118 118 is idd de sproeierbezetting van beide carbs.
Het gaatje zit in de onderkant van numero 23
en die kan wat groter voor snellere respons(is finetuning)

Ik weet niet zo wat de meerwaarde is van dynojet kit als je toch zelf de sproeier bezetting gaat bepalen.
wat voor sproeiers zitten er bij de dynokit??
en wat zit daar nog meer in??
naalden? . mss een veer?
kostda?

Wil heeft het met de standaard naalden gedaan dus dat werkt ook
en een andere veer is in principe fine tuning

in hoeverre zijn naalden universeel en dus verkrijgbaar bij de lokale bike shop?
Kale
Connection Admin

Postby monoman » Thu Apr 29, 2010 7:58 pm

De Dynokit bestaat uit HS 130 of 132 voor in de primaire carb, boortje 1.2 mm voor groter maken van de 2e HS in de sec carb, boor voor vergroten luchtevacuatieboring in de 2e gaschuif (pos 23), andere veer (minder wikkelingen en strakkere contante), en een naald voor in de 2e schuif, welke veel konischer getrapt is tov standaard. Deze naald en de veer zijn bij mijn srx ook nog ingebouwd.
Verbruik constant 120. 4,2 l/100, rest op binnenwegen nog net onder de 5 ltr, ook bij vlot doorrijden, hoger in de toeren. eea aan verdere info staat ook bij de dynojetsite, (ruud freriks, oid), hier op de website en op de duitse site staan ook hele verhalen over de dinokits. d De inbouwvolgorde van alle ringen vulringen etc is niet gelijk aan de standaard volgorde, dat heeft mij 18 jaar geleden al problemen bezorgd. (10l/100km, slecht lopen, eea was veel te vet afgesteld dus). groet, Wil
monoman
Beginner

Postby VvE » Thu Apr 29, 2010 9:06 pm

Ik bestel gewoon een vervangingsfilter met zo'n setje. Filter kost 50 en dynokitje kost 55 euro ex btw. www.efkaimport.nl Ik zal ze maandag wel even bellen om te vragen wat dat setje van hun nu precies inhoudt. Volgens mij is het idd dat wat Wil beschrijft. Met de standaard naalden zal het ongetwijfeld ook goed gaan, maar ik ga er toch is even mee spelen als de uitlaat af is :)

Ik denk niet dat het vrij gangbare gasnaalden zijn. Maar omdat mijn srx heel wat jaren heeft stil gestaan is die ook wat aangevreten. Het is wel zo hoe meer ik er mee rijd hoe fijner die gaat lopen. Kwam eerst niet eens relaxed tot de 5000 toeren maar dit gaat de laatste tijd stukken beter. Houdt alleen nog een beetje in bij 6200 toeren, dan 'hikt' ie even en gaat dan weer verder.

Als ik nieuws heb laat ik het even weten. Als iemand nog aanvullingen of tips heeft hou ik mij van harte aanbevolen :)

Wil, heb jij die 130 of 132 sproeier wel geprobeerd, waarom zit er nu 118/118, liep die daar veel beter op?

Groetjes Victor
VvE
Beginner

Postby Dr. Yamamoto » Tue May 04, 2010 10:10 am

Hallo Victor,

Hierbij de instructies die ik ontving bij de aankoop van mijn Dynojetkit bij KEDO (Hamburg, Dld). Als je racefilters gebruikt kom je op stage 3 terecht. Ik had wel veel last van ploffen in de uitlaat bij gasafsluiten. Stationair moet hij dan rijker. Mijn broer heeft de luchtregelschroef verlengd, zadat je er makkelijker bij kunt. Een Ducati-tuner met Dynojetbank heeft hem wat slagen naar binnen gedraaid (is rijker): hij start nu beter, choke kan er koud heel snel weer af en ploft niet meer. Ik ben nu een standaard SRX pot aan het leeg halen om hem volgens de methode Huub Hendrix te wijzigen.
Als de motor lang niet heeft gereden kun je Forté 1 door de benzine doen om de carburateur te reinigen en/of V-power benzine van Shell. Heb ik gedaan bij mijn broer zijn SRX, die aanvankelijk ook plofte bij hogere toeren. Doet het nu goed. (Deze heeft overigens een BSM Vampire einddemper, wij vinden het mooi en ik heb er mee op Assen gereden zonder van de baan gestuurd te worden)

Groet,

Dr. Yamamoto

P.S. Monoman, wat bedoel je met een lagere cilinder?

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us
Dr. Yamamoto
Novice

Postby sjak » Tue May 04, 2010 12:15 pm

Aansluitend bij dit onderwerp, mijn SRX loopt bovenin goed doch stationair onregelmatig, slaat ook snel af. Vooral lastig in het stadsverkeer.... Onderin neigt hij ook licht te ploffen bij gasbewegeingen.

Ik weet niet wat er intern aan gedaan is, extern zijn de losse K&N filters zichtbaar + complete BSM Vampire (met tussendemper zeker niet te luid...) Eerst eens carb.reiniger proberen?
sjak
Events Mod

My Motorcycle(s): 3x SRX600;Honda VTR1000F; Yamaha XVZ Royal Venture; yamaha diversion, Honda cbx650
Riding Skills: minimal

Postby lambert smit » Tue May 04, 2010 2:43 pm

Dynojet, K&N, Supertrapp (oid) is op mekaar afgesteld, dus het beste alles in 1x aanpakken.
vinden je buren je ook direct een stuk leuker
lambert smit
Events Mod

My Motorcycle(s): Ducati Classic Sport 1000, AJS 31 CSR, JZR Shovel
Km's / year: 1
Riding Skills: no thank you

Postby Dr. Yamamoto » Tue May 04, 2010 2:58 pm

Hallo Lambert, woon je niet meer in Allochtonie?
Sjak, loopt hij warm of koud onregelmatig? Je ontsteking moet natuurlijk wel 100 % zijn. De Duitsers zijn wat dit betreft nogal gek op Iridium bougie's. (heb ik ook) Toen ik de luchtregelschroef nog niet rijker had gesteld, sloeg de mijne ook wel eens af bij gasgeven. Afgelopen winter heb ik Forté 2 in de tank gehad. Starten na 2x doortrappen (uiteraard met doorgeladen accu)

Groet,

Dr. Yamamoto
Dr. Yamamoto
Novice

Postby monoman » Fri May 07, 2010 2:37 pm

met de 132 liep hij zoals gezegd, veel te vet.
lagere cylinder, bedoeld voor meer compressie en een kleinere wervelrand ; squish (oid). nu 0,9 mm ipv 1.5 mm. De kop nog verder gevlakt en de berekende compressie is nu 1: 9.5 ipv 8.5.
groet, Wil
monoman
Beginner

Next

Return to Questions/Vragen(SRX)