28e Int. Monoconnection Treffen 2018
    31 aug., 1 sept., 2 sept. 2018 (1e weekend in september!!!)
    Camping De Kluft, Hoogeweg 26, 8376 EM Ossenzijl    Click for more info ;-)

Tja, en toen zat ie vast...

Here you can post your SRX related questions/Alles wat je altijd al wilde vragen over je SRX maar nooit durfde...

Moderators: Connection Mods, Forum Onderhoud

Tja, en toen zat ie vast...

Postby Erik » Thu Jun 02, 2011 6:03 pm

Vandaag nietsvermoedend op de terugweg vanuit Zeeland naar huis na een paar dagen kamperen met de kids. Na een kilometer of 100 hoorde ik ergens een soort "tikje". Het is eigenlijk niet het goede woord maar iets beters weet ik niet. Sinds dat moment loopt de SRX "anders". Hij maakt meer/ander geluid en het vermogen is minder. Stationair klinkt de motor stiller en draait ie minder toeren...

Besloten om voorzichtig naar huis te rijden. Onderweg slaat de motor een paar keer af maar ik krijg hem telkens toch weer aan de gang. Tot ongeveer 10 km van huis. Ik knijp de koppeling even in om te kijken of hij uberhaupt nog stationair loopt en de motor slaat af... Ik stop even en probeer hem weer aan te trappen. Geen succes, hij zit hartstikke vast. Al mijn gewicht op de kickstarter mag niet baten. Vast is vast. Einde rit dus.

Een hulpvaardige Buell rijder (de eerste en enige van ruim 20 langsrijdende motoren die even stopt...) stelt de diagnose op een verbrande zuiger. Een fietser denk aan een gebroken zuigerveer en biedt aan zijn aanhanger te halen om me thuis te brengen. Dat was niet nodig want mijn vrouw zou me komen halen maar ik vond het erg vriendelijk aangeboden.

Ook thuis, nadat de motor afgekoeld is zit de boel nog steeds moervast.

Wat denken jullie? Zuiger verbrand? Veer gebroken? Iets anders? Verder is er niets te zien aan de motor buiten het feit dat hij nu een beeje zweet rondom het kleppendeksel rechtsvoor, iets wat er eerst volgens mij niet eerder was. Oliepeil en temperatuur was ook ok. Hoe komt zoiets?

Helaas heb ik voorlopig geen tijd om het blok open te trekken om te kijken wat het is. Maar een nieuwe zuiger zal waarschijnlijk wel nodig zijn schat ik zo in. Heb vandaag eens door de KEDO catalogus gebladerd en kom daar zowel orignele als Wiseco zuigers tegen. Beide ongeveer even duur. Wat zou de beste keuze zijn? Ik weet dat Wiseco goed spul is en het geeft ook een wat hogere compressie. Maar verder?

Groeten,
Erik (die nu helemaal geen rijdende motor meer heeft.. :-( )
Erik
Beginner

Km's / year: 0
Riding Skills: Regular

Postby Jeankick » Thu Jun 02, 2011 9:58 pm

Beste Erik,

Dat is pech hebben.
Een diagnose stellen is moeilijk, dan zal het zaakje open moeten :(

Zelf heb ik het volgende meegemaakt (niet met een SRX)
Bij de SRX-blokken (en vele andere motoren) zit de carburator gemonteerd op een rubberen spruitstuk.
Dit rubberen spruitstuk is gevulkaniseerd met een aluminium flens die op de cilinderkop geschroefd wordt.
Bij oudere motoren begint deze aluminium flens onder weersomstandigheden te oxideren waardoor het rubber los laat.
Zo kan een lek ontstaan waardoor extra lucht wordt aangezogen dat de carburator bypasseerd.
Zo ontstaat er een zeer arm mengsel met het gevolg dat heel het zaakje (verbrandingsruimte en zuiger) over hit geraken met narigheid tot gevolg.
Dit is niet altijd aan de olietemperatuur af te leiden.

Laatst heb ik nog een XT600E blok uit een goed rijdende moto gehaald, alleen bij hogere belasting deed deze een beetje raar.
Wat bleek…van één spruitstuk zat de rubber gewoon los op de aluminium flens.
Ik ben er bijna zeker van als hiermee verder gereden was dat er ook schade was opgelopen.

Met vriendelijke groeten
Jeankick
Jeankick
Newby

Postby Kale » Sat Jun 04, 2011 3:11 pm

een arm mengsel zou juist de toeren verhogen , toch?
Kale
Connection Admin

My Motorcycle(s): SRX-614 , R100GS, R1100s
Km's / year: 12000
Rider type: Commuting
Riding Skills: all-weather

Postby Kale » Sat Jun 04, 2011 4:01 pm

maar als de schade eenmaal daar is krijg je natuurlijk een toerenverlaging....
Kale
Connection Admin

My Motorcycle(s): SRX-614 , R100GS, R1100s
Km's / year: 12000
Rider type: Commuting
Riding Skills: all-weather

Postby Jeankick » Sun Jun 05, 2011 2:28 pm

Ja Kale, dan verhoogt het toerental, zeker bij onbelaste motor.
Maar ik denk dat je dan al een heel arm mengsel nodig hebt.
De meeste onder ons kennen wel het fenomeen van een stationair draaiende motor met gesloten benzinekraan :)
Jeankick
Newby

Postby SRX2TM » Sat Jun 18, 2011 12:33 pm

Erik,

Mij is een keer overkomen dat er teveel benzine in de cilinder terechtkwam en daardoor aan de inlaatkant onvoldoende smering was. Tijdens demontage zag je dan ook dat de zuiger aan één kant slijtsporen vertoonde. De oorzaak van teveel bezine bleek achteraf aan het "opgeloste/uitgharde" rubber om de houder van de vlotternaald. Hier kwam ik pas achter na de 2e vastloper met hetzelfde slijtage patroon.

Kern van het verhaal, aan de hand van het slijtage beeld alle mogelijke oorzaken nalopen. (zeker als ik lees dat je voldoende olie had).

Succes !
SRX2TM
Beginner

Re: Tja, en toen zat ie vast...

Postby Erik » Wed May 11, 2016 1:14 pm

Zo, na 5 jaar zit sinds afgelopen weekend het blok weer in de SRX!

Ongeveer 3 jaar na de vastloper heb ik het blok eindelijk uitgebouwd en naar Gerard van Dijk gebracht. Daar bleek de oorzaak van de vastloper geen zuigerveer o.i.d. zijn... Een van de montage punten van het nokkenastandwiel was afgebroken en had de boel klemgezet! Ik heb ergens een foto maar kan hem ff niet vinden. Na goed nadenken het blok toch door Gerard laten maken (blijft toch een fiets met weinig geldelijke waarde). Gelukkig vond hij verder weinig bijzonders. Dat was maar goed ook want een andere nokkenas, spanner en de nodige kleine onderdelen en niet te vergeten zijn uren, waren bij elkaar al een aardige som..

In oktober 2014 heb ik toen het blok weer opgehaald met het idee dat snel in te bouwen. Nou dat bleek wat langer te duren... maar afgelopen week heeft de motor weer zijn eerste klappen gegeven! Nu vanavond nog even de voorvorkpoten weer inbouwen (de (nagenoeg nieuwe) voorvoorkkeeringen waren aan beide kanten gaan lekken door het stilstaan) en dan kan ik weer rijden!

Hoezee!

Groeten, Erik
Erik
Beginner

Riding Skills: Regular

Postby lambert smit » Wed May 11, 2016 8:34 pm

Erik geweldig! mooi op tijd klaar voor t motorweekend!
lambert smit
Events Mod

My Motorcycle(s): Ducati Classic Sport 1000, AJS 31 CSR, JZR Shovel
Km's / year: 1
Riding Skills: no thank you

Postby Erik » Sun May 22, 2016 2:11 pm

Toch nog gevonden:

Image
Erik
Beginner