| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
lowlander
|
Posted: Tue Jun 22, 2010 10:07 pm Post subject: |
|
|
Dat is niet zo best nieuws Muzzer. Gelukkig heb je nog een reserve blok. Succes met het monteren van dit blok.
Ik ben ook erg benieuwd hoe goed (of slecht) je SZR blok na het aantikken van de kleppen. Hopelijk is je drijfstang nog heel en dan zou dit blok nog te reden zijn.
Qua pakkingen houd ik altijd het werkplaatshandboek aan, als deze zegt dat er een pakking moet, dan monteer ik deze altijd om problemen (als je startmotoras voorbeeld) te voorkomen.
Ff een beginners vraagje nog. Is het blok van een MuZ, het zelfde als een SZR blok (wat volgens mij een watergekoelde versie is van een XT/SRX blok)? |
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

Joined: 10 May 2003 Posts: 1199 Location: Near Ghent Belgium
|
Posted: Wed Jun 23, 2010 11:43 am Post subject: |
|
|
Het zijn dezelfde blokken kwa ontwerp. Het SZR blok heeft een langere eerste versnelling en de tandwielen in de gearbox schijnen van een betere kwaliteit te zijn. De MuZ blokken komen uit Japan en de SZR blokken uit Italie. _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
Greetz.................MuZZeR
http://www.bloggen.be/muzskorpion/ |
|
| Back to top |
|
 |
Nordwest
|
Posted: Sat Jun 26, 2010 6:21 pm Post subject: |
|
|
Hoi MuZZeR,
dit komt wel zeer ongelegen.
Hoop dat je de boel snel in orde krijgt.
Net nu je in het magazine "motorrijder" staat en beweert dat je de motor betrouwbaar hebt gemaakt
Ik was toch blij nog eens wat mono in de pers te zien
Monogroetjes...geert |
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Sat Jun 26, 2010 8:04 pm Post subject: |
|
|
| Nordwest wrote: |
... en beweert dat je de motor betrouwbaar hebt gemaakt
Ik was toch blij nog eens wat mono in de pers te zien
Monogroetjes...geert |
Tja, wat een afgang zeg  _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Fri Jul 02, 2010 12:54 pm Post subject: |
|
|
Aan de techneuten: zit er tssn het kleppendeksel en cilinderkop een dichting of voldoet een vloeibare pakking  _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
lowlander
|
Posted: Fri Jul 02, 2010 1:01 pm Post subject: |
|
|
Hoi Muzzer,
Ik zeg dit op basis van mijn SRX. Onder het kleppendeksel zit alleen vloeibare pakking, tussen cilinderkop en cilinder natuurlijk een echte pakking. Bij de tuimelaars stroomt de olie terug naar de carters en er zal daar dus geen olie blijven staan -> vloeibare pakking moet voldoende zijn. |
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Mon Jul 05, 2010 2:12 pm Post subject: |
|
|
Heb gisteren en vandaag maar de ganse fiets gesloopt , op het frame na. Grote poetsbeurt .
Voorvork ineens maar vervangen (had nog een zgan exemplaar liggen), wielen naar de bandenboer voor verse rubbertjes (Dunlop Qualifier II). Een likje verf hier en daar, paar leidingen vernieuwd en nog een pak andere werkjes waar je maar bij kunt als het frame er zo goed als kaal bijstaat.
Later deze week moet ik nog de koppeling overbouwen, setje reservecarbs reinigen, en reserveblok sluiten en inbouwen.
Oeps, klepspeling eerst controleren, gaat stukken eenvoudiger met het blok op de werkbank.
Zal het blok draaien dat is de enige vraag waarop ik momenteel geen antwoord kan verzinnen. Aan mijn ellebooggevoel gok ik op YES  _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Tue Jul 06, 2010 8:19 pm Post subject: hmmm, het ziet er minder erg uit dan gedacht |
|
|
Heb vandaag het kleppendeksel maar eens gelicht van het SZR blok.
Niets van een gebroken klepsteel, van één van de uitlaatkleppen is het borgveertje verdwenen waardoor de veer van de klep is losgekomen.
Ik kan de klepnog manueel bewegen, hetzij wat stroef. Voelende in de uitlaatopening voel ik dat de klep én steel nog steeds een eenheid vormen.
Loopt zo'n klep altijd stroef als de veerspanning weg valt??
Maw, in het beste geval ben ik met een nieuwe borging gered.
De kop moet er natuurlijk dan ook wel af.
BTW als de distributieketting zou versprongen zijn, laat dit sporen na op ter hoogte van het kleppengedeelte?
Ondertussen is het reserveblok bijna klaar om in het frame gedropt te worden. _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
Dr. Yamamoto

|
Posted: Fri Jul 09, 2010 11:39 am Post subject: stroef lopende klep |
|
|
Hallo Muzzer,
Een stroef lopende klep is niet normaal. De klep moet soepel open en dicht kunnen (bij 7.000 tpm 3.500 keer per minuut). Als de klepspie los is gekomen of de klepsteel boven is gebroken of iets dergelijks heb je kans dat de klep naar onderen is gezakt en zuiger en klep elkaar geraakt hebben waarbij misschien de klepsteel is verbogen. Er zit gewoon niets anders op als het zaakje demonteren en alles goed te controleren en beschadigde en kapotte onderdelen te vervangen.
Groetjes en succes met je reparatie!
Dr. Yamamoto |
|
| Back to top |
|
 |
VvE
|
Posted: Sun Jul 11, 2010 10:27 pm Post subject: |
|
|
Vergeet ook niet om de "verloren" klepspie even op te zoeken. Anders heb je kans dat deze tussen de ketting en tandwiel slaat als alles weer netjes in elkaar zit, en dan kan je weer opnieuw  |
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Mon Jul 12, 2010 7:13 pm Post subject: |
|
|
Morgen zal het MuZ donorblok verenigd worden met de fiets en hopelijk start ie natuurlijk
Volgende job is het demonteren van het SZR blokkie. Ik ben echt benieuwd wat er stuk is. _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
lowlander
|
Posted: Mon Jul 12, 2010 10:15 pm Post subject: |
|
|
Met dat reserve blok start ie vast wel (ja, ik ben groot aanhanger van "positive waves")
Ik hoop dat de schade van het SZR blok mee valt en dat je het blok niet ver open hoeft te halen. Let er inderdaad wel op dat je alle missende onderdelen weer vind. Als je de kop eraf haalt kan je ook ff goed naar de zuigerbodem kijken (das de bovenkant van de zuiger) hier kan een afdruk van de klep staan (en hoeft niet fataal te zijn). Je zal bij demontage vast veel wijzer worden wat er gebeurd is (en ik hoor het graag )
Succes |
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Tue Jul 13, 2010 10:14 pm Post subject: |
|
|
Hiep hiep hoera, het blok doet het. Startte zo goed als direct, het was alleen te laat om nog een testrit te doen. Geen enkel mechanisch belgerinkel te horen bij stationair toerental (en op choke). Alleen bij het opengaan van de tweede carb sputtert het blok. Mogelijks omdat het benzinepeil in de tank onder nul is gezakt. Het kan natuurlijk ook aan de nieuwe carb-set liggen die ik niet meer heb gecheckt voor montage (het blok moest deze avond nog draaien, weet je wel ). Tja, ik kan ook gelijk weer de oude set monteren natuurlijk.
Wat er verder is gebeurt
- nieuwe set bandjes Dunlop Sportmax
- nieuwe voorvork (nou ja, tweedehands), vermoedelijk van een Tour of Traveller want de binnenpoten zijn zeker 4cm langer
- Vers blok dus met nieuwe carbs
- Ontsteking geherprogrammeerd (wat een woord)
- Grote poetsbeurt
Morgen het sputteren oplossen, te beginnen met een tankje brandstof en dan RIJDEN
Graag ook de handjes op elkaar voor het extra paar handen van BlackMuZZeR, thanks sleutelen met twee is dubbele fun  _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Wed Jul 14, 2010 8:42 pm Post subject: |
|
|
Tank gevuld en ritje gemaakt, of toch bijna. Het sputteren is gebleven.
Terug naar huis in eerste, met 2000 tr/m. Zadel en tank er af en oude carbs terug op de motor. Tank en kont terug op hun plaats en volgende proefrit. Te gek, het sputteren is verdwenen. In de plaats daarvan maakte het blok een herrie, alsof de uitlaatcollector niet genoeg aangespannen was, hé er kwam ook rook uit die richting . terug naar huis en uitlaat aangespannen. Volgende rit dus. Raar de herrie én de rook bleef. Bij de volgende pit stop bleek dat de bouten waarmee de cilinderkop wordt aangespannen waren losgekomen .
Weer naar huis en bouten aangespannen. Nu is allles ok, meer vermogen nu deze bouten aangespannen zijn en veel meer trekkracht dan het vorige blok.
Rest mij alleen nog een olielek op te sporen, vermoedelijk de aansluiting onder de startmotor. De o-ring is mssn beschadigd.
Het ziet er naar uit dat een week Eifel nog tot de mogelijkheden behoort
 _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
muzzer Connection Mod

|
Posted: Sun Aug 15, 2010 7:08 pm Post subject: |
|
|
Olielek opgelost, dichting vergeten tussen kettingspanner en cylinder  _________________ MuZ Skorpion 660 Sport CR
|
| Back to top |
|
 |
|